Diskussioner kring fläktval kan ofta innehålla många fackmannamässiga ord och uttryck som är viktiga att förstå. Nedan följer ett urval av ord och deras sammanhang samt några vanliga enheter som används för fläktar.
Fläktkurva
En fläktkurva beskriver en fläkts prestanda vid olika flödes- och tryckuppsättningar. Varje fläktmodell har sin egen fläktkurva och kurvorna ser olika ut beroende på fläktarnas utformning och storlek.
Systemkurva
En systemkurva beskriver systemets friktionsmotstånd och tryckuppsättning vid ett visst volymflöde.
Systemkurvan är unik för varje applikation och beror på utformningen av systemet där fläkten ska monteras.
Driftpunkt
Driftpunkten är den punkt där fläktkurvan och systemkurvan möts.
Inkopplad i ett system kommer fläkten att arbeta i en punkt där jämvikt råder mellan fläkt och fläktsystemet. I jämviktsläget är fläktens tillförda energi lika stark som systemets bromsande.
Vid val av fläkt matchas olika fläktkurvor med systemkurvan för att hitta den fläkt som bäst uppfyller systemets krav. Viktiga parametrar att stämma av är verkningsgrad, effektbehov och ljudnivåer.
Pumpområde (”Stall”)
Pumpområdet eller arean är den del på driftkurvan där fläkten inte har någon stabil drift. För axialfläktar återfinns detta område till vänster i fläktdiagrammet.
Fläktar utformade för högre tryck har också tydligare pumpområden och därför är det extra viktigt att dessa väljs rätt.
Definitionen av en ”stall” på en axialfläkt är då det uppstår ett ojämnt flöde över fläkthjulets skovelblad, det benämns som en flödesseparation från skovelbladet.
Detta innebär att fläkten inte levererar den prestanda som behövs, samtidigt som det finns risk för skador på fläkten.
Därför ska det alltid undvikas att köra fläkten i stall-områden.
Om en fläkt måste vara pumpningsfri så kan den förses med en ”anti-stall” ring.
Axeleffekt
Axeleffekt är den energi som behöver tillföras till fläkthjulet för att uppnå driftpunkten.
Axeleffekt räknas ut enligt:
Där:
V är volymflödet i m3/h,
Δpt är total tryckökning i Pa
η är fläktens verkningsgrad.
Periferihastighet (på fläktblad)
Fläktbladets periferihastighet är det avstånd som valfri vald punkt på fläkthjulets periferi färdats under en viss tid. Med andra ord ”hastigheten” för den punkten.
De flesta av våra fläkthjul har optimerats med simuleringar av finita element.
Beroende på vilket impellermaterial som används är periferihastigheten ofta den begränsande faktorn för maximalt tillåtna fläkthastighet.
Enheter
Symbol | Vad | Exempel på enhet |
q | Flöde (Volym eller massa) | m3/h eller kg/h |
pt | Totaltryck | Pa |
ps | Statiskt tryck | Pa |
pd | Dynamiskt tryck | Pa |
T1 | Inloppstemperatur | ° C |
ρ | Gasens densitet | Kg/m3 |
n | Fläktvarvtal | Varv/min |
Pw | Fläkthjulseffekt | kW |
η | Fläktens verkningsgrad | % |
u2 | Periferihastighet (skovlar) | m/s |